Studieopbouw

De track Behavioral and Social Computing is ingebed in het masterprogramma Human-Technology Interaction (HTI). Als student HTI doe je kennis en vaardigheden op waarmee je de haalbaarheid van nieuwe technologische ontwikkelingen kunt beoordelen in het licht van menselijke waarden, doelen, beperkingen en mogelijkheden. Zoals bij alle masteropleidingen aan de TU/e is dit gestructureerd met een mix van kernvakken en keuzevakken, zodat studenten hun opleiding kunnen afstemmen op hun eigen interesses en ambities. In het tweede jaar kun je kiezen voor een internationaal semester of een stage en extra keuzevakken, voordat je aan je afstudeerproject begint.

Kernvakken

Tijdens het eerste jaar van deze opleiding maken studenten kennis met de overkoepelende inhoud van het HTI-programma met kernvakken over user experience (UX) design, geavanceerde data-analyse en metascience. Deze vakken gaan gepaard met een speciaal challenge-based project waarin je de geleerde methoden in de praktijk toepast. Fundamentele kennis die verder wordt ontwikkeld in de track Human-Centered AI, wordt overgedragen via een mix van interactieve colleges, boeiende opdrachten en groepswerk over onderwerpen die verband houden met state-of-the-art onderzoek door TU/e-professoren. 

Vakken van de track Human-Centered AI

Studenten die kiezen voor de track Human-Centered AI volgen een mix van verplichte kernvakken en keuzevakken. De kernvakken voor deze track zijn:

  • Advanced Cognition, dat meer inzicht geeft in onderzoeksvragen en methodologieën van de cognitiewetenschap, inclusief experimenteel en theoretisch werk op gebied van psychologie, computermodellering, associaties, gelijkenis, mentale representaties, werkgeheugen en aandacht.
  • Philosophy and Ethics of AI, waarin filosofische en ethische vragen over kunstmatige intelligentie worden geïntroduceerd. Dit zijn onder andere vragen over de aard en mogelijkheid van machines met een brein en over de ethische ontwikkeling en het gebruik van digitale technologieën.
  • Human-AI Interaction, dat studenten helpt de huidige en toekomstige gevolgen van AI voor interacties tussen mens en technologie en relaties tussen mens en technologie te begrijpen en hierop te anticiperen. Dit vak maakt hen vertrouwd met principes en instrumenten om AI-systemen te ontwikkelen die het welzijn van de mens ten goede komen .
  • Super Crunchers, dat inzicht geeft in de literatuur over modelgebaseerde besluitvorming versus menselijke besluitvorming, met de focus op hoe mensen en modellen omgaan met grote hoeveelheden informatie (‘big data’).”
  • Een challenge-based project waarin studenten een AI-gestuurd systeem in een toepassingsdomein naar keuze ontwerpen en evalueren.

Hoewel deze mastertrack een aantal gemeenschappelijke elementen heeft met de Robots for Humans track, richt deze track zich meer op menselijke interactie met AI-modellen en algoritmen die ten grondslag liggen aan een breder spectrum van AI-gedreven toepassingen, met robotica als één toepassingsgebied. 

Studenten van Human-Centered AI hebben ook de mogelijkheid om andere keuzevakken te kiezen uit het Human-Technology Interaction-programma of uit andere masteropleidingen van de TU/e, zowel technische als niet-technische vakken. Studenten met een beperkte kennis van machine learning wordt echter sterk aangeraden om de cursus Machine Learning Engineering van de Faculteit Wiskunde & Informatica volgen. Andere technische cursussen die kunnen helpen bij het opbouwen van je competentie in een of meer gespecialiseerde gebieden van AI-methoden en toepassingen zijn Data-Driven Artificial Intelligence (IE&IS), Creativity and Aesthetics of Data & AI (ID), Implementing and Adapting to Artificial Intelligence in Organizations (IE&IS), Design of AI-driven Business Operation (IE&IS) en Generative AI Models (M&CS).

Afstudeerproject

Masteropleidingen aan de TU/e worden afgesloten met een afstudeerproject dat twee kwartielen van de opleiding in beslag neemt en vaak wordt uitgevoerd binnen een organisatie in het relevante domein. Aangezien Brainport meer dan 5000 hightech- en IT-bedrijven telt, biedt de regio een breed scala aan mogelijkheden om een plek te vinden die bij je past. Samen met je begeleider vanuit het bedrijf en je academische begeleiders formuleer je een praktische, wetenschappelijke en relevante onderzoeksvraag. Dit gaat altijd gepaard met een grote mate van vrijheid om een onderwerp te kiezen dat je aanspreekt en aansluit bij je carrièrevisie.

Studeren in het buitenland

In een steeds meer verbonden wereld kan de mogelijkheid om een deel van je programma elders door te brengen een waardevolle ervaring opleveren voor een internationale carrière in (technologische) innovatie, waaronder Human-Centered AI. Een master Human-Technology Interaction biedt daarom de mogelijkheid om in de eerste twee kwartielen van het tweede jaar van het programma naar het buitenland te gaan.