Studieopbouw

De track Robots for Humans is ingebed in de masteropleiding Human-Technology Interaction (HTI). Als student HTI doe je kennis en vaardigheden op waarmee je de haalbaarheid van nieuwe technologische ontwikkelingen kunt beoordelen in het licht van menselijke waarden, doelen, beperkingen en mogelijkheden. Zoals bij alle masterprogramma’s aan de TU/e is dit gestructureerd met een mix van kernvakken en keuzevakken, zodat studenten hun opleiding kunnen afstemmen op hun eigen interesses en ambities. In het tweede jaar kun je ook kiezen voor een internationaal semester of een stage en extra keuzevakken voordat je aan je afstudeerproject begint.

Kernvakken

Tijdens het eerste jaar van dit programma maken studenten kennis met de overkoepelende inhoud van het programma met kernvakken over UX-ontwerp, geavanceerde data-analyse en metascience. Daarnaast doe je een speciaal challenge-based project waarin je de geleerde methoden in de praktijk toepast. Fundamentele kennis, die verder wordt ontwikkeld in de track Human-Centered AI, wordt overgedragen via een mix van interactieve colleges, boeiende opdrachten en groepswerk over onderwerpen die verband houden met state-of-the-art onderzoek door TU/e-professoren. 

Vakken binnen de track Robots for Humans

Studenten die kiezen voor de track Robots for Humans volgen een mix van verplichte kernvakken en keuzevakken. De kernvakken voor deze richting zijn:

  • Advanced Social Psychology, gericht op een beter begrip van de sociale aard van mensen op basis van theorieën over sociale perceptie, zelfpresentatie, attitudevorming en -verandering, sociale druk en vooroordelen, moreel gedrag, groepsgedrag en consumentengedrag, allemaal in relatie tot menselijke interactie met technologie.
  • Human-Robot Interaction, dat bestudeert hoe mensen en robots met elkaar omgaan, rekening houdend met zowel de technologische als de psychologische aspecten en de ethische dimensies van deze interacties.
  • Human-AI Interaction, dat studenten helpt om de huidige en toekomstige impact van AI op interacties tussen mens en technologie en de relaties tussen mens en technologie te begrijpen en hierop te anticiperen. Dit vak maakt hen vertrouwd met principes en instrumenten om AI-systemen te ontwikkelen die het welzijn van de mens ten goede komen.
  • Ethics of Technology, waarin studenten filosofische theorieën en concepten leren gebruiken voor omgang met de ethische aspecten van technologie. Methoden voor het integreren van ethiek in technologieontwerp worden besproken en kritisch geëvalueerd.

Hoewel de track Robots for Humans een aantal gemeenschappelijke elementen heeft met de track Human-Centered AI, ligt het onderscheidende aspect in de tastbare en belichaamde aard van de interactie tussen mensen en robots. De fysieke aanwezigheid van robots geeft aanleiding tot een veelheid aan psychologische, technische en maatschappelijke uitdagingen die uniek zijn voor het vakgebied van de robotica.

Naast de algemene vakken van de master Human-Technology Interaction over UX-ontwerp, geavanceerde data-analyse en metascience, kunnen studenten meerdere keuzevakken kiezen uit het hele programma of andere TU/e-faculteiten, zoals Electrical Engineering, Mechanical Engineering of Mathematics & Computer Science. In je keuzevakruimte raden we technische vakken van harte aan, zoals Sensors, Linear Systems, Signals and Control (EE), Embedded Signal Processing Systems (EE), Control Engineering (ME), Machine Learning Engineering (M&CS), Machine Learning for Signal Processing (EE), Advanced Materials for Soft Robotics (CE) en Mobile Robot Control (ME). Andere vakken die een brede waarde aan je profiel kunnen toevoegen zijn Implementing and Adapting to Artificial Intelligence in Organizations (HPM), Embodying Intelligent Behavior in Social Context (ID) en Designing User Interfaces with Emerging Technologies (ID).

Afstudeerproject

Masteropleidingen aan de TU/e worden afgesloten met een afstudeerproject dat twee kwartielen van de opleiding in beslag neemt en vaak wordt uitgevoerd binnen een organisatie in het betreffende domein. Aangezien Brainport meer dan 5000 hightech- en IT-bedrijven telt, biedt de regio een breed scala aan mogelijkheden om een plek te vinden die bij je past. Samen met je begeleider vanuit het bedrijf en je academische begeleiders formuleer je een praktische, wetenschappelijke en relevante onderzoeksvraag. Dit gaat altijd gepaard met een grote mate van vrijheid om een onderwerp te kiezen dat je aanspreekt en aansluit bij je carrièrevisie.

Studeren in het buitenland

In een steeds meer verbonden wereld kan de mogelijkheid om een deel van je programma elders door te brengen een waardevolle ervaring opleveren voor een internationale carrière in (technologische) innovatie, waaronder robotica. Een master Human-Technology Interaction biedt daarom de mogelijkheid om in de eerste twee kwartielen van het tweede jaar van het programma naar het buitenland te gaan.