Na je Master

Advanced manufacturing speelt een sleutelrol in een breed spectrum van industrieën, zoals de auto-industrie, de halfgeleiderindustrie, de materiaal- en voedselverwerkingsindustrie, de gezondheidszorg en de energiesector. Na je master kun je als werktuigbouwkundig ingenieur in de AMS-Mastertrack kiezen uit tal van mogelijkheden, waaronder:

Ontwerp-/procesingenieur: met behulp van experimentele, numerieke en theoretische hulpmiddelen ontwerp, analyseer en optimaliseer je systemen die verband houden met fabricageprocessen. Je werkt samen in een team van experts en past je kennis van computerondersteund ontwerp (CAD) en engineeringprincipes toe op de betreffende uitdaging.

Ingenieur op het gebied van energie/duurzaamheid: vergelijkbaar met ontwerp-/procesingenieur, maar je richt je specifiek op energie- en duurzaamheidsgerelateerde kwesties. Je onderzoekt bijvoorbeeld hoe een accu zo energiezuinig mogelijk kan worden gemaakt, of hoe materialen uit oude apparaten kunnen worden gerecycled in een cradle-to-cradle aanpak. Andere banen op dit gebied richten zich op technologieën voor milieu en hernieuwbare energie, zoals zonnecellen, brandstofcellen, katalytische membranen en filtratieapparatuur.

Ingenieur op het gebied van numerieke methoden: je gebruikt je kennis om nieuwe numerieke methoden te ontwerpen, simulatiesoftware te ontwikkelen en/of simulatieresultaten met betrekking tot productieprocessen te analyseren. Jouw resultaten worden gebruikt om bestaande processen te optimaliseren en nieuwe processen op de meest efficiënte manier te ontwerpen, waardoor je tijd wint en energie-intensieve testcampagnes uitspaart.

Onderzoekswetenschapper: je werkt in de voorhoede van de wetenschap op het gebied van microsystemen, materialen en mechanica aan baanbrekende technologieën, zoals organ-on-a-chip, energieopslagsystemen, nieuwe additieve productietechnieken en de volgende generatie computationele apparaten. Je werk kan bestaan uit de ontwikkeling van nieuwe experimentele en numerieke methoden voor fabricagetechnologieën. Je werkt bij een bedrijf, een onderzoeksinstituut of een universiteit, waarbij je in het laatste geval meestal ook lesgeeft aan de nieuwe lichting ingenieurs.

...en nog veel meer boeiende functies waarbij productie een rol speelt!

De Mastertrack AMS …

• ...staat voor een unieke mix van experimentele/numerieke/theoretische mechanica, die het hele spectrum beslaat, van de grondbeginselen tot aan industriële toepassingen.
  • ...is goed ingebed in Brainport Eindhoven, inclusief alle industrieën die gevestigd zijn in deze invloedrijke hightechregio van Nederland.
  • ...zet de student centraal, waarbij je een nauwe band onderhoudt met de docenten, andere studenten, de faculteit, de universiteit en partneronderzoeksinstituten in Nederland en daarbuiten.