Studieopbouw

De Mastertrack Advanced Manufacturing across the Scales (AMS) maakt deel uit van de Masteropleiding Mechanical Engineering. Dit betekent dat je je aanmeldt voor de Masteropleiding Mechanical Engineering (CROHO: 60439) en je specialiseert in AMS. Deze mastertrack biedt een tweejarig programma (120 ECTS), waarbij je in het eerste jaar alleen vakken volgt. In het tweede jaar loop je stage en voer je het afstudeerproject uit. Na afronding van de opleiding krijg je een Masterdiploma Mechanical Engineering met vermelding van je specialisatie in Advanced Manufacturing across the Scales.

 Jaar 1

Kernprogramma

20 ECTS

 

Specialisatievakken 

20 ECTS

 

Vrije keuzevakken

15 ECTS

 

Professionele vaardigheidsvakken

5 ECTS

Jaar 2

Stage

15 ECTS

 

Afstudeerproject

45 ECTS

Jaar 1

De opleiding in het eerste jaar bestaat uit een selectie van vier kernvakken (20 ECTS) die je opleiden tot een toekomstige AMS-afgestudeerde in mechanical engineering. Naast het vak Microfabrication Methods kies je nog drie kernvakken uit onderstaande lijst:

  • Microfabrication Methods
  • Advanced Engineering Mathematics
  • Advanced Computational Continuum Mechanics
  • Experimentation for Mechanical Engineering
  • Scientific Computing for Mechanical Engineering
  • Engineering Optimization
  • Fracture Mechanics – Theory and Application

Met daarnaast nog vier specialisatievakken maakt AMS je tot een echte vakinhoudelijke expert. Naast Soft Materials Processing en Advanced and Additive Manufacturing, kies je nog drie vakken uit de navolgende lijst:

  • Composite and Light-weight Materials
  • Structural performance of polymers and polymer composites
  • Multiscale Modeling for Polymer Mechanics
  • Heat and Flow in Microsystems
  • Computational and Experimental Micro-mechanics
  • Integrated System Design
  • Non-linear Control
  • Lab on a chip Microdevices
  • OptoMechatronics
  • Modelling and Control of Manufacturing Systems
  • Rheology
  • Optics for Mechanical Engineers

Daarnaast vul je je vakkenpakket aan met vrije keuzevakken (15 ECTS). Met deze vrije keuzevakken stem je de opleiding af op jouw specifieke interesses door vakken te volgen in verwante vakgebieden of zelfs bij andere TU/e-faculteiten. Tenslotte volg je in het eerste jaar ook vakken op het gebied van professionele vaardigheden (5 ECTS), gericht op loopbaanontwikkeling, groepswerk, academisch schrijven en meer.

Jaar 2

Het tweede jaar staat in het teken van het leren toepassen van de vakinhoudelijke kennis en de vaardigheden die je tijdens je opleiding hebt opgedaan. Tijdens je stage (15 ECTS) pas je de kennis toe in een project in de sector of bij een onderzoeksinstituut. Als ambassadeur van de Mastertrack AMS krijg je een voorproefje van je professionele toekomst. Na je stage ga je je bezighouden met je afstudeerproject (45 ECTS). Academisch onderzoek staat bij het AMS-afstudeerproject centraal en dit geeft je de ruimte om je te specialiseren in de AMS-onderdelen van jouw voorkeur.

Afstudeerproject

In je afstudeerproject pas je de kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan tijdens je opleiding en stage, toe op een academisch onderzoeksproject. Onderzoeksonderwerpen kunnen zich toespitsen op gedetailleerde aspecten van Advanced Manufacturing, bijvoorbeeld computationele modellering van materiaalgedrag, technologieontwikkeling, ontwerpvragen of experimentele methoden. Je afstudeerproject bestaat uit twee fasen. In de eerste fase van het project werk je samen met je AMS-projectbegeleider je onderzoeksvragen en methodologie uit. In de tweede fase voer je onder begeleiding van een AMS-onderzoeker je onderzoek uit. Deze tweede fase resulteert in een masterscriptie. Je verdedigt je scriptie voor een panel van deskundigen en presenteert je bevindingen in het openbaar.

Voorbeelden van recente AMS-afstudeerprojecten zijn:

Modellering van de productie van membranen voor het produceren van groene waterstof

Het vervaardigen van tal van belangrijke apparaatonderdelen voor de overgang naar groene energie gaat gepaard met multifysische fabricageprocessen. Voor de optimalisatie van deze processen zijn complexe en kostbare experimentele campagnes nodig. Op fysica gebaseerde simulaties kunnen het ontwerp van productiestrategieën verbeteren door de belangrijkste mechanismen van elke processtap vast te leggen en het mogelijk maken van slimme begeleiding van experimentele tests.

Het valideren van constitutieve modellen voor nieuwe hybride materialen

Er worden voortdurend nieuwe materialen ontwikkeld om te voldoen aan de steeds hogere eisen voor hightech-apparatuur. Veel van deze materialen zijn hybride en hebben tot op nanoschaal aangepaste structuren. Om toepassingen mogelijk te maken is het begrijpen en beheersen van de structurele prestaties van materialen essentieel. Geavanceerde laboratoriumanalyses maken het mogelijk om materialen tot op subnanoschaal te visualiseren en te testen.

3D-printen van polymeer-afgeleide keramiek 

Keramiek is een hoogwaardig materiaal met een ongeëvenaard hoge temperatuurbestendigheid, maar het produceren van keramische onderdelen in complexe vormen blijft een uitdaging. Een veelbelovende strategie is het printen van polymeren die na pyrolyse kunnen worden omgezet in keramiek. Om dit doel te bereiken moeten materialen worden geoptimaliseerd voor reologie, printbaarheid en samenstelling.
 

Geavanceerde lithografie om een organ-on-a-chip te bouwen

Lithografische technieken worden vaak gebruikt voor het maken van geïntegreerde schakelingen (chips) voor computers. Deze zijn meestal gebaseerd op elektrische informatieverwerking en, meer recent, op lichtverwerkingscircuits. Materiaalincompatibiliteit bij de fabricage speelt vaak een rol wanneer dergelijke concepten van geïntegreerde schakelingen bij medische en biomedische toepassingen worden toegepast, zoals bij microfluïdische organ-on-chips. Voor dit doel zijn veel nieuwe technieken ontwikkeld om kleinschalige apparaten te maken, waarbij de gevestigde lithografische technieken van de halfgeleiderindustrie worden omzeild. Zachte lithografie maakt gebruik van polydimethylsiloxaan (PDMS) en dit is het chipmateriaal bij uitstek om deze kloof te overbruggen, al zijn er wel beperkingen bij het opschalen van de productie en massatoepassingen. Om deze keerzijde aan te pakken moeten geavanceerde lithografietechnieken worden onderzocht en ontwikkeld die de eisen van maakbaarheid en toepassing combineren.

De pre-masteropleiding Mechanical Engineering

De pre-masteropleiding Mechanical Engineering (ME) is bedoeld voor studenten die niet rechtstreeks worden toegelaten tot de Mastertrack AMS. Deze studenten zijn onder andere:

  • Afgestudeerde bachelorstudenten van TU/e opleidingen (of andere Nederlandse universiteiten) die geen bachelorgraad in Mechanical Engineering (Werktuigbouwkunde) of gelijkwaardig hebben behaald
  • Afgestudeerden van een HBO-opleiding Werktuigbouwkunde of gelijkwaardig

De pre-master ME duurt doorgaans één semester en er staan 30 ECTS voor. Je ontwikkelt hiermee de noodzakelijke basis voor een naadloze en succesvolle overgang naar de Mastertrack AMS. In deze pre-Master ME zijn vakken in calculus, mechanica en thermodynamica opgenomen. Voor meer informatie verwijzen we je naar de Studiegids*.

*De Studiegids wordt als informatiebron gebruikt door zittende studenten. Er staat gedetailleerde, praktische informatie in die van belang is gedurende de opleiding. Aankomende studenten kunnen deze raadplegen voor extra informatie.

De onderzoeksgroepen in deze mastertrack