Digitale OK

Lauren Pollinger - Franciscus Gasthuis & Vlietland

De vraag van de Franciscus organisatie om een nieuwe digitale OK omgeving in te richten is gesteld in de loop van 2016. De apparatuur en de achterliggende ICT-infrastructuur voldeed niet meer aan de hedendaagse eisen. Er waren bijvoorbeeld veel handmatige acties nodig om de beelden vanuit laparoscopische operaties toe te voegen aan patiëntendossiers. Het doel van dit project is het inrichten van 18 operatiekamers in de hele organisatie (dus beide ziekenhuizen) en in dit document is de realisatie van 8 operatiekamers op locatie Vlietland van de Franciscus organisatie omschreven. Om dit te realiseren zijn er een aantal stappen ondernomen.


Door de hoge kosten in een dergelijke traject is een zorgvuldig vooronderzoek vereist om niet alleen de functionaliteit van het huidige systeem te vervangen, maar ook om een duurzame oplossing te kiezen. Het systeem moet, indien mogelijk, ook kunnen voorzien in toekomstige wettelijke eisen en functionele wensen. Immers, het verbouwen op een OK brengt niet alleen veel investeringskosten met zich mee maar ook productieverlies doordat operatiekamers tijdelijk niet in gebruik zijn. Dit zijn materiële kosten door het productieverlies, maar het betekent ook tijdelijk oplopende wachtlijsten voor patiënten. Een dergelijke situatie moet zo weinig mogelijk voor komen.


Bij het kiezen van de leverancier is een afweging gemaakt die past bij de functionele wensen van de organisatie, binnen het beschikbaar gestelde budget. De oplossing zal het zorgproces optimaal moeten ondersteunen en moet passen binnen de huidige ICT-infrastructuur. Door middel van het gebruik van standaarden, zoals HL7 en DICOM, om gegevens tussen bestaande interne systemen en de nieuwe applicatie uit te wisselen kan veel handmatig werk worden geautomatiseerd. Daarnaast maakt het opslaan van beeldmateriaal volgens deze standaarden het vanzelfsprekend dat de gegevens die eenmaal opgeslagen zijn, gedeeld kunnen worden met andere zorgverleners.


Het implementeren en verbouwen van een operatiekamer binnen een werkend OK-complex vergt extreem veel planning en afstemming. Deze rapportage geeft inzicht in het resultaat van de complexe implementatie van het nieuwe systeem in 8 operatiekamers met daarbij de manier waarop afstemming met meerdere interne afdelingen en externe leveranciers heeft plaatsgevonden.